Merak Ettikleriniz
KONTEYNER TİPİ | İÇ-EN (Mt) | İÇ-BOY (Mt) | İÇ-YÜKSEKLİK (Mt) | HACİM (m³) | BRÜT AĞIRLIK(Kg) | NET AĞIRLIK(Kg) |
20' | 2,35 | 5,898 | 2,394 | 33,2 | 24.000 | 21.630 |
40' | 2,35 | 12,031 | 2,394 | 67,74 | 25.650 | 21.630 |
40' HC | 2,35 | 12,031 | 2,69 | 76,3 | 25.420 | 21.420 |
20' OPEN TOP | 2,35 | 5,898 | 2,311 | 32 | 24.000 | 21.630 |
40' OPEN TOP | 2,35 | 11,868 | 2,311 | 65,4 | 25.650 | 21.630 |
Not : Konteyner net taşıma kapasiteleri armatör ve destinasyonlara göre +/- 1.000/2.000,- Kgs arası farklılık gösterebilmektedir.
Optima Treyler | |||
Hacim | : | 88 m³ | |
Genişlik | : | 2.50 m | |
Uzunluk | : | 13.60 m | |
Yükseklik | : | 2.60 m | |
Maxima Treyler | |||
Hacim | : | 91 m³ | |
Genişlik | : | 2.70 m | |
Uzunluk | : | 13.60 m | |
Yükseklik | : | 2.50 m | |
Jumbo Treyler | |||
Hacim | : | 99 m³ | |
Genişlik | : | 2.50 m | |
Yükseklik x Uzunluk | : | 2.70 m x 4 m , 3 m x 9.60 m | |
Kamyon - Treyler | |||
Toplam Hacim | : | 108 m³ | 52 m³ |
1.Genişlik | : | 2.50 m | |
1.Uzunluk | : | 8 m | |
1.Yükseklik | : | 2.60 m | |
2.Genişlik | : | 2.50 m | 56 m³ |
2.Uzunluk | : | 7.50 m | |
2.Yükseklik | : | 3 m |
PALET TİPİ | VOLÜM | MAX.BRÜT AĞIRLIK | DIŞTAN DIŞA ÖLÇÜ | KULLANILAN UÇAK TİPİ |
LD1 AKC | 170 cu.ft. (4.8cu.m.) |
1588kg/3493lbs | 92"x30"x64"x61,5"x60.4" | BOEING 747, 767 |
AKH | 120 cu.ft. (3.4cu.m.) |
1134kg/2499lbs | 26,4"x96"x46"x61,5"x60.4" | AIRBUS 320 |
LD11 ALP | 240 cu.ft. (6.8cu.m.) |
3176kg/6987lbs | 60,4"x64"x125" | BOEING 747, 777 |
LD2 APE | 120 cu.ft. (3.4cu.m.) |
1225kg/2700lbs | 45"x61,5"x64"x47"x60.4" | BOEING 767 |
LD26 AAF | 450cu.ft. (12cu.m.) |
747: 6033kg/13300lbs 777:4626 kg/10501lbs |
160"x66"x125"x88" | BOEING 747, 777 |
LD29 AAU | 485cu.ft. (13.9cu.m.) |
4626kg/10501lbs | 186"x29"x62"x125"x88" | BOEING 747 |
LD3 AKE | 150cu.ft. (4.2cu.m.) |
1588kg/3493lbs | 79"x43"x64"x61,5"x60.4" | BOEING 747, 767, 777 |
LD6 ALF | 310cu.ft. (8.8cu.m.) |
3175kg/6985lbs | 41"x160"x46"x125"x64" | BOEING 747, 777 |
LD9 AAP | 350cu.ft. (10.0cu.m.) |
747: 6033kg/13300lbs 777:4626 kg/10501lbs |
Gümrükleme İçin Gerekli Evraklar
İzmir gümrükleri başmüdürlüğüne bağlı gümrük müdürlüklerinden ilk defa yapılacak gümrük işlemleri için gümrük müdürlüğüne ibraz edilmesi gerekli evraklar aşağıda tarafınıza sunulmuştur.
Bu belgeler 1 set olarak noterden tasdikli veya asıl olmalıdır.
AT Üyesi | Standart K.D.V. | İndirilmiş K.D.V. |
Austria | 20% | 10% |
Belgium | 21% | 12% |
Denmark | 25% | |
Finland | 22% | 17% |
France | 19.6% | 5.5% |
Germany | 16% | 7% |
Greece | 18% | 8% |
Iceland | 24.5% | |
Ireland | 21% | 10% |
Italy | 20% | 9% |
Luxembourg | 15% | 6% |
Norway | 19% | 6% |
Portugal | 24% | |
Spain | 19% | 4-5% |
Sweden | 16% | 7% |
United Kingdom | 25% | 12% |
A) TİCARİ İŞLETMEDE TESLİM / EX WORKS (EXW)
Teslim şeklinin özellikleri : Satıcı malları işletmesinde daha önce belirlenen tarihte alıcının emrine hazır tutarak alıcıya bildirir. Alıcı malları işletmeden teslim alarak ihracı için gerekli belgeleri hazırlar gümrük işlemlerini tamamlayarak malları kendi ülkesine ithal eder. Malların işletmede teslim edilmesinden itibaren malla ilgili bütün masraf ve risk ile diğer yükümlülükler alıcı tarafından karşılanır.Satıcının Sorumlulukları : Satıcı sözleşme koşullarına uygun malı hazırlayarak belirtilen tarihte veya süre içinde yine anlaşmada belirtilen yerde (Fabrika, depo, büro
vb.) malları alıcının emrine amade tutar. Malların emrine hazır tutulduğunu alıcıya bildirir. Alıcının ihracat ile ilgili belgeleri alabilmesi için yardımcı olur. Alıcının talep etmesi halinde, tüm masraf ve riski alıcıya ait olmak üzere taşıma acentası ile anlaşma yaparak, düzenlettiği taşıma belgesini varış yerinde malları teslim alabilmesi için gönderir.
Alıcının Sorumlulukları : Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder.Tüm masraf ve risk kendisine ait olmak üzere ihracat ve ithalat işlemleri için gerekli olan lisans, vb. idari ve ticarî belgeleri düzenler. Malların ihracat ve ithalat ile ilgili gümrük işlemlerini yaptırmak ve Gümrük vergilerini ödemekle sorumludur. Malları satıcının işletmesinde teslim aldığı andan itibaren malla ilgili tüm risk ve masraflar alıcının sorumluluğundadır. Malların taşıtılması amacıyla taşıma acentası ile anlaşarak navlun bedelini öder.Bu terim, alıcının ilgili malı satıcının adresinden gelip alması usulünü düzenlemiş olmakla birlikte, gerek Türk Parasının Kıymetinin Korunması Hakkında Kanun ve gerekse bu Kanuna istinaden çıkarılmış bulunan 32 sayılı karar hükümleri dikkate alınmak durumundadır.
B) TAŞIYICIYA TESLİM / FREE CARRIER (FCA)
Teslim şeklinin özellikleri : Bu teslim şeklinde satıcı malları gümrük işlemlerini tamamlayarak, belirlenen tarihte ve yerde ilk taşıyıcının gözetimine devrettiği anda teslim işlemlerini tamamlamış olur. Bu andan itibaren malla ilgili tüm masraf ve riskler alıcıya geçer. Navlun ücreti de diğer tüm giderler gibi alıcı tarafından ödenir.Satıcının Sorumlulukları : Satıcı sözleşme koşullarına uygun malı hazırlayarak, alıcının ülkesinde istenen gerekli belgeleri düzenler ve Gümrük masraflarını öder. Alıcının talep etmesi durumunda taşıma acentası ile tüm masrafları alıcıya ait olmak üzere anlaşır. Malları taşıyıcıya veya taşıma acentasının gözetimine belirlenen tarihte ve yerde teslim eder. Teslim anına kadar bütün masraf ve riskler satıcının yükümlülüğündedir.
Alıcının Sorumlulukları : Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder. İthalat ile ilgili belge veya izinleri alarak gümrük vergisi ve masraflarını ödemekle yükümlüdür. Taşıma acentası ile anlaşma yaparak navlun ücretini öder. Belirlenen tarihte ve yerde mallarını teslim alır. Bu andan itibaren bütün masraflar ve risk alıcıya aittir.Bu terim, çok vasıtalı olanlar da dahil, herhangi bir taşıma işlemi için kullanılabilir. "Taşıyıcı'', bir taşıma sözleşmesi çerçevesinde malların demiryolu, karayolu, denizyolu, havayolu, nehir ya da bunların bazılarının bir arada kullanılmasıyla taşınması işlemini bizzat üzerine alan ya da bunu sağlama taahhüdünde bulunan herhangi bir şahsı tanımlar.
Eğer alıcı yükü belirli bir şahsa , örneğin kendisi bizzat taşıyıcı olmayan ancak taşıma hizmetleri sağlayan birine teslim etmesi yönünde satıcıya bir talimatta bulunmuşsa, mallar bu şahsın eline geçtiği andan itibaren satıcı mal teslim yükümlülüğünü yerine getirmiş sayılır.
"Taşıma Terminali'', herhangi bir demiryolu ya da yük istasyonu, bir konteyner terminali ya da parkı, çok amaçlı bir yük terminali ya da bunlara benzer başka herhangi bir teslim alış noktası olabilir.
"Konteyner'', terimi, yükün ünitize edildiği her türlü aracı tanımlamakta kullanılır. Örneğin her türden konteyner ve/veya yük vagonu, treyler, swap, roro aracı, iglo bu terimin kapsamına girer ve her tür taşıma biçimi için geçerlidir. FOB terimine benzese de ondan temel farkı, FOB’da teslim noktası sadece gemi iken, FCA’da bunun herhangi bir taşıma aracının kasası (TIR veya vagon) olabilmesidir. Çoklu taşımacılık yapılıyorsa, ilk taşıma aracı belirleyici olacaktır.
C) GEMİ DOĞURULTUSUNDA TESLİM / FREE ALONGSIDE SHIP (FAS)
Teslim şeklinin özellikleri : Bu teslim şeklinde satıcı malları geminin yanına kadar getirmekle sorumludur. Mallar gemi rıhtımında ise, yükleme yerine getirerek., Gemi açıkta demirli ise mavnalarla geminin yanına kadar götürülerek teslim edilir. Tesliminden itibaren malların kaybolması veya hasar görmesi gibi rizikolar alıcıya aittir. Bu andan itibaren malla ilgili bütün masraflar ve navlun alıcı tarafından karşılanır. Bu teslim şeklinde, ihracat gümrük işlemleri satıcı tarafından, ithalat gümrük işlemleri ise alıcı tarafından yapılır. Fakat taraflar, malların ihracat için alıcı tarafından gümrüklenmesini isterlerse (ki bu durumda Türk dış ticaret ve kambiyo mevzuatlarından kaynaklanan engeller dikkate alınmalıdır) bu durum satış sözleşmesine açıkça eklenmelidir. Alıcı firma bu ülkede ihracatçı gibi hareket edebilmesi mümkün değilse, bu teslim şekli seçilmemelidir.Satıcının Sorumlulukları : Satıcı sözleşme şartları uyarınca malları hazırlar. Alıcının isteği üzerine tüm masraf ve riskler alıcıya ait olmak üzere; alıcının ülkesinde istenen gerekli belgeleri ve benzeri idarî ve ticarî belgeleri almasında yardımcı olur. Mallar belirlenen limanda, belirlenen tarihte alıcının daha önce belirlediği geminin yanına getirmekle teslim işlemini tamamlar. Bu andan itibaren malla ilgili tüm masraf ve riskler alıcıya geçer. Alıcının isteği üzerine; satıcı, masraflar alıcıya ait olmak üzere yükleme belgesinin düzenlenmesini sağlar, varış limanında malları teslim alabilmesi için alıcıya gönderir ve gecikmeksizin gerekli tebligatlarda bulunur.
Alıcının sorumlulukları : Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder.Gerekli belgeleri hazırlar, ithalat gümrük masraflarının tümünü öder. Taşıma acentası ile anlaşma yaparak, geminin yükleme limanına yaklaşık ne zaman varacağını satıcıya bildirir. Yükleme emrine hazır tutulan malları teslim alır. Bu andan itibaren bütün masraflar ve risk alıcıya aittir.Ayrıca bu terim, yalnızca deniz ya da nehir taşımacılığı çerçevesinde kullanabilir.
D) GEMİ BORDASINDA TESLİM / FREE ON BOARD (FOB)
Teslim şeklinin özellikleri : Bu teslim şeklinde satıcı malları belirlenen tarihte ve yerde, alıcı tarafından temin edilen gemiye yüklemeyi gerçekleştirir. Mallar geminin küpeştesine (güvertesine) geçtikten sonra meydana gelebilecek her türlü hasar, kayıp ve masraflar alıcının sorumluluğundadır. Satıcı ihracat için gerekli tüm belgeleri hazırlar ve malların gümrük işlemlerini tamamlayarak teslim eder.Satıcının Sorumluluğu : Satıcı sözleşme koşullarına uygun malı hazırlar. Belirlenen limanda, belirlenen tarihte alıcının temin etmiş olduğu gemiye yükleme yapar.Alıcının ülkesinde kullanacağı lüzumlu belgeleri hazırlar, gümrük işlemlerini tamamlar. Alıcıya yüklemenin yapıldığını bildirir. Düzenlenen taşıma belgesini ve alıcının ülkesindeki kullanacağı gerekli diğer belgeleri hazırlayarak ödeme şekline göre alıcıya gönderir. Malların geminin küpeştesini (Güvertesini) geçene kadar meydana gelebilecek her türlü hasar ve kayıp satıcının sorumluluğundadır.
Alıcının sorumluluğu : Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder. İthalat için gümrük belgelerini düzenleyerek gümrük işlemlerini tamamlar. Gümrük vergilerini öder. Taşıma acentası ile anlaşma yaparak navlun bedelini öder. Yükleme limanında mallar geminin küpeştesini geçtikten sonra malla ilgili tüm masraf ve riskler alıcının sorumluluğundadır.
E) MAL BEDELİ veya NAVLUN / COST AND FREIGHT( CFR)
Teslim şeklinin özellikleri : Bu teslim şeklinde satıcı tüm masraf ve riskleri üstlenerek malları yükleneceği limana kadar getirir. Gümrük işlemlerini yaptırır ve Navlun ücretini ödeyerek yüklemeyi gerçekleştirir. Bu andan itibaren navlun dışındaki malla ilgili tüm masraf ve riskler alıcıya aittir.Satıcının Sorumluluğu : Satıcı sözleşme koşullarına uygun malı hazırlar. Alıcının ülkesinde kullanacağı lüzumlu belgeleri hazırlar. Gümrük işlemlerini tamamlar. Taşıma acentası ile sözleşme yaparak varış limanına kadar olan navlun ücretini öder. Mallar gemi küpeştesini geçtikten sonra navlun dışında meydana gelen tüm masraf ve riskler alıcıya aittir. Satıcı yüklemenin gerçekleştiğini ve muhtemel varış tarihini alıcıya bildirir. Düzenlenen taşıma belgesini ve gerekli diğer belgeleri
alıcıya gönderir.
Alıcının sorumluluğu : Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder. İthalat için gümrük belgelerini düzenleyerek gümrük işlemlerini tamamlar. Gümrük vergilerini öder. Malları varış limanında boşaltma masraflarını ve liman ücretlerini de ödemek suretiyle gecikmeksizin malını boşaltır. Taşıma süresince malla ilgili olarak yapılmış olan navlun dışındaki bütün masrafları ödemek zorundadır.
F) MAL BEDELİ, SİGORTA ve NAVLUN / COST, INSURANCE AND FREIGHT (CIF)
Teslim şeklinin özellikleri : Bu teslim şeklinde satıcı sigorta primi, navlun ve yükleme masrafları ve riskleri üstlenerek malları yükleyeceği limana getirir. Satıcı gemi acentası ile anlaşır ve navlunu öder. Satış sözleşmesindeki malların belirtilen tarihte ve yerde yüklemesinin yapıldığını alıcıya bildirir. Satıcı sigorta primini ödemek suretiyle yüklediği mal cinsine uygun olan en dar kapsamlı deniz nakliyat sigortası yaptırır. Mallar gemiye yüklendikten sonra navlun ve sigorta primi dışındaki masraflar ve diğer vuku bulabilecek her türlü (sigorta anlamında) risk alıcıya geçer.Satıcının Sorumluluğu : Satıcı sözleşme koşullarına uygun malı hazırlar. Alıcının ülkesinde kullanacağı lüzumlu belgeleri hazırlar. Gümrük işlemlerini tamamlar. Taşıma acentası ile sözleşme yaparak varış limanına kadar olan navlun ücretini öder.Gönderdiği malın sigortasını yaptırır, sigorta primini öder. Malları yaklaşık hangi tarihte varış limanında olacağını alıcıya bildirir. Düzenlenen taşıma belgesini vegerekli diğer belgeleri alıcıya gönderir.
Alıcının sorumluluğu : Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder. İthalat için gümrük belgelerini düzenleyerek gümrük işlemlerini tamamlar. Gümrük vergilerini öder. Malların varış limanında boşaltma masraflarını ve liman ücretlerinide ödemek suretiyle gecikmeksizin malını boşaltır. Teslim anından sonra navlun ve sigorta primi dışındaki meydana gelen bütün masraflar alıcı tarafından karşılanır.
G) TAŞIMA ÜCRETİ ÖDENMİŞ OLARAK TESLİM / CARRIAGE PAID TO (CPT)
Teslim şeklinin özellikleri : Bu teslim şekli özellikle çok araçlı taşımacılık türlerinde kullanılır. Satıcı varış yerine kadar navlun ücretini ödemekle yükümlüdür. Malları ilk taşıyıcının gözetimine devrettiği andan itibaren malla ilgili bütün risk ve navlun dışındaki masraflar genel bir kural olarak alıcıya geçer.Satıcının Sorumluluğu : Satıcı sözleşme koşullarına uygun malı hazırlar. Alıcının ülkesinde kullanacağı lüzumlu belgeleri hazırlar. Gümrük işlemlerini tamamlar. Taşıma acentası ile sözleşme yaparak varış limanına kadar olan navlun ücretini öder. Malları ilk taşıyıcının gözetimine devrettiği andan itibaren malla ilgili tüm risk ve masraflardan kurtulur. Teslimi gerçekleştirildiği ve muhtemel varış tarihini alıcıya bildirir.
Alıcının sorumluluğu : Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder. İthalat için gümrük belgelerini düzenleyerek gümrük işlemlerini tamamlar. Gümrük vergilerini öder. Malların ilk taşıyıcıya tesliminden itibaren navlun dışındaki malla ilgili tüm masraf ve riskler alıcıya aittir. Transit taşıma nedeni ile doğabilecek gümrük masraflarını da alıcı tarafından karşılanır. Navlun bedeline dahil değilse boşaltma masraflarını ödeyerek cirolu konşimentoyu acentadan teslim alır.
H) TAŞIMA ÜCRETİ ve SİGORTA ÖDENMİŞ OLARAK TESLİM / CARRIAGE AND INSURANCE PAID TO (CIP)
Teslim şeklinin özellikleri : Bu teslim şeklinde satıcı sigorta primi, navlun ve yükleme masrafları ve riskleri üstlenerek malları yükleyeceği limana getirir. Satıcı gemi acentası ile anlaşır ve temin eder. Satış sözleşmesindeki malların belirtilen tarihte ve yerde yüklemesinin yapıldığını alıcıya bildirir. Satıcı sigorta primini ödemek suretiyle yüklediği mal cinsine uygun olan en dar kapsamlı nakliyat sigortası yaptırır.Ancak alıcı olağandışı risklere (grev, savaş, doğal afet vb.) karşı sigorta yaptırılmasını istiyorsa primini kendisi ödemek şartıyla satıcıdan sigorta kapsamının genişletilmesini isteyebilir. Satıcı tarafından mal bedelinin %10 fazlası ile yaptırılır.Satıcının Sorumluluğu : Satıcı sözleşme koşullarına uygun malı hazırlar. Alıcının ülkesinde kullanacağı lüzumlu belgeleri hazırlar. Gümrük işlemlerini tamamlar. Taşıma acentası ile sözleşme yaparak varış limanına kadar olan navlun ücretini öder. Gönderdiği malın sigortasını yaptırır, sigorta primini öder. Malları ilk taşıyıcının gözetimine devrettiği andan itibaren ilgili risk ve masraflardan kurtulur. Bu andan itibaren navlun ve sigorta primi dışındaki malla ilgili tüm masraf ve riskler alıcıya aittir. Teslimi gerçekleştirdiğini ve muhtemel varış tarihini alıcıya bildirir.
Alıcının sorumluluğu : Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder. İthalat için gümrük belgelerini düzenleyerek gümrük işlemlerini tamamlar. Gümrük vergilerini öder. Malları varış limanında boşaltma masraflarını ve liman ücretlerini de ödemek suretiyle gecikmeksizin malını boşaltır. Teslim anından sonra navlun ve sigorta primi dışındaki meydana gelen bütün masraflar alıcı tarafından karşılanır.
I) GÜMRÜK RESMİ ÖDENMİŞ OLARAK TESLİM / DELIVERED DUTY PAID (DDP)
Teslim şeklinin özellikleri : Bu teslim şeklinde DDU teslim şekli ile aynı prensiplere dayanır ; ancak DDP teslim şeklinde satıcı birde gümrük vergilerini ödemek zorundadır. Alıcının ülkesindeki yerel bir satıcıdan farksız şekilde malları devreder.Satıcının Sorumluluğu : Satıcı sözleşme koşullarına uygun malı hazırlar. Kendi ülkesinde ve Alıcı ülkesinde kullanacağı lüzumlu belgeleri hazırlar. İhracat ve İthalat gümrük işlemlerini tamamlar. Taşıyıcı aracı temin ederek navlun ücretini öder. Teslime kadar malla ilgili bütün masraflar ve riskler satıcıya aittir.
Alıcının sorumluluğu : Sözleşme koşullarına uygun olarak mal bedelini öder ve malları teslim alır.
Akreditifli Ödeme
İhraç edilen malın bedelinin ödenmesi konusunda belirli koşulların yerine getirilmesinden sonra ödemenin yapılacağına ilişkin bir çeşit teminattır. Şartlı bir ödeme taahhüdü olarak tanımlanabilir. İhracatçı (amir) bankasından (amir banka-issuing bank) ihracatçı (lehdar-beneficiary) lehine bir akreditif açmasını ve ihracatçının ülkesindeki bir muhabir banka (negotiating bank) aracılığıyla haberder edilmesini ister. İhracatçı gerekli belgeleri doğru, eksiksiz, kurallara uygun ve kredinin geçerlilik süresi içerisinde bankasına sunarsa, o takdirde ödeme yapılır.
Akreditif Çeşitleri
a.Kabili Rücu (Cayılabilir-Revocable) Akreditifler
Amir bankanın ihracatçının nam ve hesabına açtığı krediyi her an kendi isteğiyle iptal edebildiği akreditif şeklidir.
b.Gayri Kabili Rücu (Cayılamaz-Irrevocable) Akreditifler
Amir banka ve akreditif amirinin onayı olmadan süresinden önce geriye alınması, bozulması ve iptali mümkün olmayan akreditiflerdir.
c.Teyitli (Confirmed) Ve Teyitsiz (Unconfirmed) Akreditifler
Teyitli akreditif; akreditifi açan amir bankanın muhabir bankaya akreditifi teyit etmesi talimatını verdiği ve böylece muhabir bankanın da açılan akreditifi teyit ettiği akreditif türüdür.
Teyitsiz akreditif; Muhabir bankanın rolü sadece akreditifin açıldığını bildirmekten ibarettir. Muhabir banka yalnızca ihbar eder, ancak ödeme konusunda herhangi bir taahhüt üstlenmez.
d.Döner – Rotatif (Revolving Credit) Akreditifler
Rotatif akreditif genelde belirli bir müşteriden devamlı ve ya yüksek tutarlı alımlarda kullanılır. Böylece hem işlemlerin tekrarlanması hem de yüksek miktarda siparişin fiyat avantajından yararlanma imkânı söz konusudur.
e.Red-Clause (Kırmızı Şartlı-Peşin Ödemeli) Ve Gren-Clause (Yeşil Şartlı Akreditifler)
Red Clause; akreditif tutarının tamamının ya da bir kısmının, muhabir bankaya sevk belgeleri ibraz edilmeden ihracatçıya avans veya peşin olarak ödenmesi şeklinde yapılan bir akreditif şeklidir.
Green Clause; Red clause’a çok benzemektedir. Burada mallar önce bir üçüncü şahsa (depo firması) banka adına teslim edilmekte ve ambar teslim makbuzu bankaya verilmek suretiyle karşılığında avans alınabilmektedir. Böylece banka ithalatçının riskini bir ölçüde azaltmaktadır. Fakat yine de risk tamamen ortadan kalkmaz ve nihai sorumluluk alıcı üzerinde kalır.
f.Karşılıklı (Back-To-Back) Akreditifler
“Karşılıklı” akreditifler, transit ticarette, aracı vasıtasıyla yapılan satışlarda kullanılırlar. Transit ticarete aracı firma, hem ithalatçı hem de ihracatçı durumundadır. Aracı firma satış yapacağı ülkede lehine açılmış bulunan akreditifi teminat göstererek, kendisinin ithalat yapacağı ülke (firma) lehine bir akreditif açabilir. İşte bu ikincisine, karşılık gösterilmek suretiyle açıldığı için, karşılıklı akreditif adı verilir.
g.Devredilebilir (Transferable) Akreditifler
Devredilebilir akreditif, lehtarı tarafından üçüncü bir şahsa devredilebilen akreditiftir. Aslında, karşılıklı akreditifle aynı amaca hizmet eder. Devir işleminin, ilk akreditif talimatındaki esas ve koşulları taşıması gerekir. Yalnız, ikinci akreditifte akreditif tutarının ve malların birim fiyatının azaltılması, akreditif vadesi belgeleri ibraz süresi ve en son sevk tarihinin kısaltılması ve sigorta yüzdesinin ise arttırılması mümkündür.
h.Garanti Akreditifi (Teminat Akreditifi/Stand-by Credits)
İthalatçı ile ihracatçı arasında yapılan sözleşmeden doğan borçların ödenmemesi halinde ödemeyi garanti altına alan, ithalatçının bankasının ithalatçının üstlendiği yükümlülüğün yerine getirilmesini ihracatçıya garanti etmesi suretiyle yapılan akreditiftir.
i.Yetki Mektupları
Ödeme yetkisi ve iştira yetkisi olmak üzere iki şekilde uygulanan yetki mektuplarının akreditif kapsamı içerisinde sayılmasının sebebi, bunların da aynı fonksiyonu görmesidir.
j.Vadeli Akreditif (Ödenmesi Ertelemeli Akreditif/Deffered Payment)
İthalatçı ve ihracatçı arasındaki satış sözleşmesine göre akreditif bedelinin ibrazında değil de, bu belgelerin ibrazından belirli bir süre sonra ihracatçıya ödenmesini sağlayan akreditif türüdür.
Peşin Ödeme
İthalatçının mal bedelini, konşimento, emtia senedi gibi bir belge olmaksızın malın ihracından önce ihracatçıya ödenmesidir.
Peşin ödemelere ilişkin transfer talepleri, talebi izleyen 5 gün içerisinde DSB-Döviz Satış Belgesi düzenlenerek kapatılır. İthalatçılar ödemeyi izleyen 180 gün içerisinde GB-Gümrük Belgesi ve fatura aslını ibraz ederek kapatma talebinde bulunurlar.
Vesaik Mukabili Ödeme
Bir malın ihraç ülkesinden yola çıkarılmış olduğunu gösteren belgesinin ihracat bedelini ödeyerek bankadan alınması yoluyla yapılan ödeme şeklidir. Bir başka ifade ile bankanın ihraç bedelini tahsil ettikten sonra vesaikleri ithalatçıya teslim ettiği ödeme türüdür. Uluslararası ticarette yaygın olarak kullanılan bir ödeme aracıdır.
Vesaik Mukabili Ödeme Şeklinin Aşamaları
Mal Mukabili Ödeme
İhraç edilen malın bedelinin, bu malın ithalatçı tarafından teslim alınmasından sonra ödenmesi şeklinde yapılan bir ödeme türüdür.
İthalatçının gelen malı devralmasıyla bu malın mülkiyeti değil, ancak zilyedliği kendisine geçer. Malların mülkiyetinin devri ise ancak bu malların devir ve teslimine ilişkin belgelerin ithalatçıya teslim edilmesi ile mümkündür.
Mal Mukabili Ödeme İşleminin Aşamaları
Kabul Kredili Ödeme (Acceptance Credit)
Mal bedelinin belli bir vadede ödenmesini taahhüt eden ve bu ödemeye bir Poliçenin araç olduğu ödeme şeklidir. Bir başka ifade ile kabul kredisi satılan malın bedelinin bir poliçeye bağlandığı vadede satıcıya ödendiği bir ödeme şeklidir.
Bu kredi vesaik ile birlikte ibraz edilen poliçenin ithalatçı veya buna ilaveten ithalatçının bankası tarafından kabul edilmek suretiyle kullanılır.
Kabul kredili ödemede taraflara bankalar aracılık ederler ve bunun için komisyon alırlar. Satıcının düzenlediği poliçe sadece alıcı tarafından kabul edilmiş ise “trade acceptance” vardır. Poliçenin bir banka tarafından kabul edilmesi öngörülebilir. Bu durumda banka poliçeyi kabul eder veya ithalatçının kabulüne aval verebilir. Buna “banker’s acceptance” denilmektedir.
Bu ödeme şeklinde vadeli alım yapmak isteyen ithalatçıya karşı ihracatçı, poliçeye bankanın kabul veya aval varmesiyle kendini garanti altına almış olmaktadır.
Karşı Ticaret (Counter Trade)
Genel anlamda bir takas muamelesidir. Ödemek için yeterli dövizi olmayan, fakat satmak istediği malı olan ülkelerin çoğu kez başvurduğu bir yoldur. Bu ticaret şekilleri daha çok finansman zorluklarının yaşandığı ülkelere yönelik ihracatta gündeme gelmektedir.
Konsinye İhracat - Konsinyasyon (Consignations)
Kesin satışı daha sonra yapılmak üzere dış alıcılara, komisyonculara, ihracatçının yurt dışındaki şube temsilciliklerine mal gönderilmesi şeklinde yapılan ihracat şeklidir.
Satılmak üzere gönderilen malları teslim alan ilgili kişi veya kuruluşlar malı rayiç değerinden satar, komisyon vb. giderleri satış gelirinden düşer ve kalan tutarı yetkili banka aracılığıyla döviz cinsinden ihracatçıya yollarlar.
Mahsuben Ödeme
İhracat bedellerinin tamamen veya kısmen mal ve/veya hizmet ithali suretiyle mahsuben ödenmesi ve aralarındaki artı ya da eksi farkın nakit olarak kapatılması şeklinde yapılan bir ödeme şeklidir.
Brokerage | : | Broker (Komisyoncu)'ın kiralama sözleşmesiyle ilgili hizmetinden; dolayı hak ettiği ücret/komisyon |
B.S. | : | Ambarda istiflenmiş |
B.S.T. | : | İngiliz yaz saati |
Bulk | : | Dökme yük |
Bulky freight | : | Ağırlığı az olmasına rağmen, hacmen büyük dolayısıyla istif faktörü yüksek olan yük |
ca. | : | Tahminen, takriben, yaklaşık,aşağı yukarı |
c.a.d.(c/d) | : | Vesaik Mukabili.İthalat veya ihracatta, ihracatçıya vesaikin ithalatçı tarafından teslimi karşılığında ödenecek olan para. Bu şekilde yapılan ithalat veya ihracat. |
c.a.g. | : | Mal Mukabili. Mal ithalatçıya ulaştıktan sonra İthalatçının ödeyeceği para. |
Carriage | : | Taşıma, nakliye |
Carrier | : | Taşıyıcı, nakliyeci |
c.o.d. | : | Teslimde ödemeli |
c.c. | : | Masraflar alıcı tarafından ödenecektir. |
Certificate of origin | : | Menşe şahadetnamesi |
Cfr | : | Malın bedeli ve taşıma ücreti |
Ci | : | Malın bedeli ve sigorta |
Charge | : | Masraf, ücret, harç |
Chargeable weight | : | Ücrete tabi ağırlık |
Cif | : | Malın bedeli, sigorta ve navlun |
Cif+c. | : | Malın bedeli, sigorta, navlun ve komisyon dahil |
Cifci | : | Malın bedeli, sigorta, navlun komisyon ve banka giderleri dahil |
Cif landed | : | Malın bedeli, sigorta navlun ve boşaltma masrafları dahil. |
c.k.d. | : | Taşınmak için tümüyle sökülüp kurulabilen |
Claims | : | Şikayetler, zarar ve ziyan talepleri |
Classification rates | : | Mal çeşidine göre taşıma ücretini sınıflandırma tablosu |
C/o | : | Vasıtasıyla, eliyle |
Collecting fee | : | Varış limanında malı gemiden almak için ödenen ücret |
Commodity rates | : | Belirli bir mal ya da mal grubunun belirli bir yer ya da bölgede nakliyesinde uygulanan ücret tablosu |
Conditions of contract | : | Sözleşme koşulları |
Consignee | : | Kendisine mal gönderilen (alıcı) |
Consignment | : | Gönderilen malın miktarı, mal gönderme, sevkiyat, sevk |
Consignor (Sender) | : | Mal gönderen |
Consolidator | : | IATA'ya üye olan ve malları birleştirip toplu olarak sevk eden kuruluş yabancı ülkedeki ihraç limanında bulunan konsolosu tarafından onaylanan fatura |
Consular invoice | : | Tasdikli fatura, konsolosluk faturası. Malları ithal eden ülkenin |
c.o.s | : | Sevkiyat karşılığında peşin ödeme |
c.p.d. | : | Harçları kiralayan öder |
c.t. | : | Düzenli hat gemi şirketlerinin aralarında navkun ve diğer konularda yaptıkları anlaşmanın koşulları |
Customs broker | : | Gümrük komisyoncusu |
Customs declaration | : | Gümrük beyannamesi |
d/a | : | Akseptans açılması karşılığında vesaikin yollanması |
d.d. | : | Tehlike yaratabilecek malların istif edildiği güverte |
Dead freight | : | Pişmanlık navlunu. Kiracılar tarafından yüklenmek üzere mutabık kalındığı halde bilfiil yüklenmeyen yük için ödenen navlun |
Delivering carrier | : | Varış limanına gelen malları alıcılarına ulaştıran nakliyeci. |
Delivery service | : | Teslimat servisi |
Demurrage | : | Geminin yüklenmesi ya da boşaltılması için tanınan sürenin aşılması ve bunun için ödenen tazminat |
Dep. | : | Hareket/gidiş/kalkış saati(seyir planına göre). |
Dispatch money | : | Gemini yükleme veya boşaltmayı süresinden önce yapması durumunda ödenen ek ücret |
d.l.c.(d.w.c.) | : | Geminin yük alma kapasitesi, geminin yük taşıma kapasitesi. Bu kapasitede birim ağırlık 1016,047 kg.lık tondur. |
d.l.o. | : | Yalnız yüklemede ödenen dispeç parası/ücreti. |
d/p. | : | Ödemenin yapılması karşılığında vesaikin gönderilmesi |
E&OE | : | Hata ve unutma müstesnadır. |
e.t.a. | : | Geminin tahmini varış zamanı. |
e.t.c. | : | Muhtemel iş bitirme süresi |
e.t.s. | : | Tahmini kalkış zamanı |
ex ship | : | Gemiden teslim |
f.a.c. | : | Yükleme/Boşaltma geminin tüm imkanları kullanılarak elden geldiğince süratli yapılmalıdır. |
f.a.s. | : | Gemi bordasında teslim fiyatı Yükleme limanında malın satıcı tarafından her türlü masraf ve rizikoları kendisine ait olmak kaydıyla yüklenmek üzere gemi bordasında teslim fiyatı |
f.c.r. | : | Nakliye komisyoncusunun tesellüm belgesi |
f.c.t. | : | Nakliye komisyoncusunun taşıma belgesi |
f.i. (Free in) | : | Taşıyıcının gemiye yükleme giderleri ile bir ilgisi olmayacağını belirten koşul |
f.i.b. | : | Geminin rıhtıma yanaşamadığı durumlarda malın gemiye mavnalar tarafında ücretsiz taşınması |
f.i.o. (Free in and out) | : | Taşıyıcının gemiye yükleme giderleri ile bir ilgisi; olmayacağını belirten koşul |
f.i.o.s. | : | (fis)İstifleme dahil taşıyıcının gemiye yükleme giderleri ile bir ilgisi olmayacağını belirten koşul |
f.i.o.t. (fit) | : | Yükleme, boşaltma istifleme ve hap (ambarlara yüklenen yüklerin dengeyi sağlamak amacıyla dağıtılması ve yayılması) masraflarının taşıyıcı ile bir ilgisinin olmadığı hakkında koşul |
f.o.a. | : | Uçakta teslim fiyatı |
f.o.b. | : | Gemide teslim |
f.o.q. | : | Rıhtımda teslim |
f.o.r. | : | Trende teslim |
Force majeure | : | Mücbir sebep |
f.o.t. | : | Kamyonda teslim |
f.o.w. | : | Gemi kira anlaşmalarında, buzların çözülmesi durumunda girilecek ilk limanı tanımlar |
f.p.a. | : | Gemi karaya oturmadıkça, batmadıkça ve yanmadıkça özel avarya hariç. Çabuk bozulan, deniz iklimlerine dayanamayan maddelerin sigortasına eklenen kloz. |
f.t. | : | Navlun piyasasında kullanılan bu terim ile söz konusu navluna taşıyıcının tüm istifleme, boşaltma giderlerinin ve geminin çalıştığı ticaret dalında olağan olan tüm komisyonların ve indirimlerin dahil olduğunu belirtir. |
Gateway charges | : | Hava limanında yükün aktarılması için yapılan masraflar |
Goods | : | Emtia, mal, ticari eşya |
Handling | : | Uçağa alanda yapılan tüm ikmal ve bakım hizmetleri ile yolcu alma, kargo, posta, paket yükleme işlemleri |
I.C.C. | : | İngiliz deniz sigorta poliçelerinde poliçenin kapsamını genişletmek veya daraltmak için hazırlanmış belirli klozlar/hükümler |
Incoterms | : | Merkezi Paris'te olan Uluslar arası Ticaret Odası tarafından yayınlanan ve herhangi bir anlaşmazlığa meydan vermemek için fob, cif gibi belli başlı tüm uluslar arası ticaret terimlerinin kesin anlamlarını veren uluslar arası kurallar |
Landing charges | : | Boşaltma/Tahliye masrafları |
L/C (Letter of Credit) | : | Akreditif |
Liner terms | : | Düzenli hat koşulları. Belirli limanlar arasında, denizcilik şirketi tarafından yapılan düzenli seferlerde uygulanan taşıma koşulları |
Livraison en cale | : | Sözleşmeye bu şart konduğunda alıcı malları geminin ambarında teslim almak zorundadır ve her türlü boşaltma masrafı ve rizikosu da kendisine ait olur. |
LS&D | : | Tahliye,depolama ve teslimat ücretleri |
L/T | : | Büyük ton (1016,047 kg) |
M/R | : | Yükün gemiye alındığını bildiren ve ikinci kaptan tarafından veya onun adına imzalanan, geçici olarak konşimento yerine geçen makbuz/ordino. |
M/T | : | Metric ton 1000 kg |
Offload | : | Boşaltılmış yük |
Open rates | : | Açık tarife |
o.w.h. | : | Normal çalışma saatleri |
Parcel receipt | : | Kısmi yük makbuzu. Asgari ağırlıktan hafif yüklerin gereksiz yere fazla para ödenmemesi için tek bir konşimento ile sevk edilmesi durumunda, yük sahiplerine verilen, ancak başkasına devir ve temlik edilmeyen makbuz |
Pilferage | : | Malın bir bölümünün çalınması |
p.m. | : | Öğleden sonra |
p.o.d | : | Teslimde ödemeli |
ppd (Prepaid) | : | Önceden ödenmiş, bedeli/masrafı ödenmiş |
s.a. | : | Onaya tabi |
s.b.f. | : | Her zamanki şartlarla |
shex | : | Pazar ve tatil günleri hariç. |
Shipment | : | Sevkiyat yükleme |
Shipped on deck at shipper risk | : | Malların geminin ambarında değil, riski gönderene ait olmak üzere güvertede taşınması |
Shipper | : | Yükleyici |
Shipping documents | : | Sevkiyat belgeleri |
Short shipped | : | Gemi dolu olduğu için sevkiyatın bir bölümünün yüklenememesi |
Sous palan | : | Supalan. Yükün alıcı araçlarına bordada teslim edilebileceğine ilişkin kloz. |
Specific commodity rates | : | Yükün maliyetine göre ücret tarifesi. (Özellikle hava taşımacılığında geçer) |
S.R.C.C. risks | : | Grev, ayaklanma ve halk hareketleri |
Subopen | : | Açık olması koşuluyla |
Surcharge | : | Limanın tıkanması, sıkışması gibi nedenlerden ötürü geçici olarak fazla alınan navlun. |
Thru B/L | : | Tek konşimento. Gerek kara, gerekse deniz nakliyatı için düzenlenen tek konşimento |
Toploading | : | Akreditife konan, malların gemi ambarında üste konması şartı |
Trace | : | Yerine ulaşmayan sevkiyatlarla ilgili olarak yapılan soruşturma |
Transportation | : | Taşımacılık, nakliye |
T.S. | : | Üstte istiflenmiş |
u.c. | : | Olağan koşullarda |
Unless commenced earlier | : | Yükleme/Boşaltma, gemi limana vardığını resmen bildirmeden önce başlamış ise, astarya iş başlangıcından itibaren sayılır. |
W/m | : | Navlunun hacme veya ağırlığa göre hesaplanması |
Bottom | : | Alt |
Do not store in a damp place | : | Rutubetli yerde saklamayınız |
Do not remove protective cardboard | : | Koruyucu mukavva ambalajını çıkarmayınız |
Do not drop | : | Düşürmeyiniz |
Fragile | : | Kırılabilir |
Glass | : | Cam eşya |
Handle with care | : | Dikkatle taşıyınız |
Lift here | : | Burada kaldırınız |
Lift with chains not with hooks | : | Kancayla değil zincirle kaldırınız |
Keep dry | : | Kuru yerde tutunuz |
Keep upright | : | Dik tutunuz |
Open here | : | Buradan açınız |
To be rolled, not tripped | : | Devirmeden yuvarlayarak taşıyınız |
Top | : | Üst |
Use rollers | : | Tekerlek/Silindir kullanınız |
Weight,net legal,gross,tare | : | Ağırlık,net,nizami,brüt,dara |
Uzunluk Ölçüleri | ||
1 inch (in.) | : | 2,54 cm |
1 foot (ft.) | : | 12 inches = 30,48 cm |
1 yard (yd.) | : | 3 feet = 91,44 cm |
Yüzey Ölçü Birimleri | ||
1 square inch (sq.in.) | : | 6,45 qcm |
1 square foot (sq.ft.) | : | 144 square inch = 929,03 qcm |
1 square yard (sq.yd.) | : | 9 square feet = 0,836 qm |
1 square rod (sq.rd.) | : | 30,25 square yards = 25,29 qm |
1 rood (ro.) | : | 40 square rods = 10, 12a |
1 acre (a.) | : | 4 roods = 40,47 a |
1 square mile (sq.mi.) | : | 640 acres = 2,59 qkm |
Deniz Ölçüleri | ||
1 fathom (fm.) | : | 6 feet = 1,83 m |
1 cable('s) length | : | 100 fanthoms = 183 m |
1 nautical mile (n.m.) | : | 10 cables'length = 1852 m |
Hacim Ölçüleri | ||
1 cubic inch (cu.in.) | : | 16,387 ccm |
1 cubic foot (cu.ft.) | : | 1728 cubic inches = 0,028 cbm |
1 cubic yard (cu.yd.) | : | 27 cubic feet = 0,765 cbm |
1 register ton (reg.tn.) | : | 100 cubic feet = 2,832 cbm |
Tartı Sistemi | ||
1 grain (gr.) | : | 0,0648 g |
1 drachm, Us dram (dr.av.) | : | 27,34 grains, 1,77 g |
1 ounce (oz.av.) | : | 16 dra(ch)ms = 28,35 g |
1 pound (lb.av.) | : | 16 ounces = 0,453 kg |
1 stone (st.) | : | 14 pounds = 6,35 kg |
1 quarter (qr.) | : | 28 pounds = 12,7 kg US 25 pounds = 11,34 kg |
1 hundred weight (cwt.) | : | 112 pounds = 50,8 kg US 100 pounds = 45,36 kg |
1 ton (tn., t) | : | 2240 pounds = 1016 kg US 2000 pounds = 907,18 kg |
AFGANISTAN | : | 1 Afgani (AFG) = 100 pul |
ALMANYA | : | 1 Avrupa Para Birimi (EUR) = 100 sent |
AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ | : | 1 Amerika Doları (US$) 100 sent |
ARJANTİN | : | 1 Arjantin Pesosu (ARP) = 100 sentavos |
ARNAVUTLUK | : | 1 Arnavutluk Leki = 100 kentar |
AVUSTRALYA | : | Avustrulya Doları (AU $) = 100 sent |
AVUSTURYA | : | 1 Avrupa Para Birimi (EUR) = 100 sent |
BAHAMA | : | 1 Bahama Doları (BM$) = 100 sent |
BAHREYN | : | 1 Bahreyn Dinarı (BHD) = 1000 fils |
BARBADOS | : | 1 Doğu Karayipler Doları (EC$) = 100 sent |
BELÇİKA | : | 1 Avrupa Para Birimi (EUR) = 100 sent |
BELİZE | : | 1 Belize Doları = 100 sent |
BERMUDA | : | 1 Bermuda Doları (BE$) = 100 sent |
BİRMANYA (BURMA) | : | 1 Birmanya Kıyatı (BUR) = 100 pyas |
BOLİVYA | : | 1 Bolivya Pesosu (BOP) = 100 senvatos |
BOTSWANA | : | 1 rand (sar)= 100 sent |
BREZİLYA | : | 1 Yeni Brezilya Kruzeryosu (CRU) = 100 senvatos |
BRUNEI | : | 1 Brunei Doları (B$) = 100 sent |
BULGARİSTAN | : | 1 Bulgar Levası (LEV) = 100 stotinki |
BURUNDI | : | 1 Burundi frangı (FRB) = 100 santim |
BÜYÜK BRİTANYA VE KUZEY İRLANDA | : | 1 Sterlin (£) =100 yeni peni |
CEBELİTARIK | : | 1 Cebelitarık Lirası (GB £) = 100 yeni peni |
CEZAYİR | : | 1 Cezayir Dinarı (ALD) = 100 santim |
ÇAD | : | 1 Frank (AFR) = 100 santim |
ÇEKOSLAVAKYA | : | 1 Çekoslavak Kronu (CKR) = 100 heller |
ÇİN HALK CUMHURİYETİ | : | 1 Çin Juanı (1 Ren Min Bi) (JMP) = 10 jiao = 100 fen |
DAHOMEY | : | 1 Frank (AFR) =100 santim |
DANİMARKA | : | 1 Danimarka Kronu (DKR) = 100 öre |
DOMİNİK CUMHURİYETİ | : | 1 Dominik Pesosu (BOP) = 100 senvatos |
EKVADOR | : | 1 Ekvador Sükrü (SUC) = 100 senvatos |
EKVATOR GİNESİ | : | 1 Peseta = 100 santim |
EL SALVADOR | : | 1 Salvador Kolonu (SAC) = 100 senvatos |
ETYOPYA | : | 1 Etyopya Doları (ET$) = 100 sent |
FALKLAND ADALARI | : | 1 Falkland Sterlini = (FI £) =100 yeni peni |
FAS | : | 1 Dirhem (MDH) =100 Fas Frangı |
FİJİ ADALARI | : | 1 Fiji Doları (FI $) = 100 sent |
FİLDİŞİ SAHİLİ | : | 1 Frank (AFR) = 100 santim |
FİLİPİNLER | : | 1 Filipinler Pesosu (PHP) = 100 sentavos |
FİNLANDİYA | : | 1 Avrupa Para Birimi (EUR) =100 sent |
FRANSA | : | 1 Avrupa Para Birimi (EUR) =100 sent |
FRANSIZ SOMALİSİ | : | 1 Djibouti Frangı |
GABON | : | 1 Frank (AFR) = 100 santim |
GAMBİYA | : | 1 Gambiya Lirası (GA £) = 20 şilin =240 peni |
GANA | : | 1 Yeni Gana Sedisi (GHNC) = 100 peseva |
GİNE | : | 1 Gine Frangı = 100 santim 1 Sily (S) = 100 cauri |
GUAM | : | ABD Doları kullanılmaktadır |
GUATEMALA | : | 1 Guatemala Ktezali (QUE) = 100 senvatos |
GUYANA | : | 1 Guyana Doları (GY $) = 100 sent |
GÜNEY AFRİKA | : | 1 Güney Afrika Randı (SAR) = 100 sent |
HAITI | : | 1 Haiti Gurdu (GOU) = 100 santim |
HİNDİSTAN | : | 1 Hindistan Rupisi (INR) = 100 Naya paise |
HOLLANDA | : | 1 Avrupa Para Birimi (EUR) =100 sent |
HOLLANDA ANTİLLERİ | : | 1 Hollanda Antilleri Florini (AFL) = 100 sent |
HONDURAS | : | 1 Honduras Lempirası (LEM) = 100 senvatos |
HONG KONG | : | 1 Hong Kong Doları (HK$) = 100 sent |
INDONEZYA | : | 1 Rupi (Rupiya) (RPA) = 100 sen |
IRAK | : | 1 Irak Dinarı (IRD) = 1000 fils |
İRAN | : | 1 İran Riyali (IRI) = 100 dinar |
İRLANDA | : | 1 Avrupa Para Birimi (EUR) =100 sent |
İSPANYA | : | 1 Avrupa Para Birimi (EUR) =100 sent |
İSRAİL | : | 1 İsrail Lirası (IS £ ) = 100 agorot |
İSVEÇ | : | 1 İsveç Kronu (SKR) = 100 öre |
İSVİÇRE | : | 1 İsviçre Frangı (SFR) = 100 santim |
İTALYA | : | 1 Avrupa Para Birimi (EUR) =100 sent |
İZLANDA | : | 1 İzlanda Kronu (IKR) = 100 orar |
JAMAIKA | : | 1 Jamaika doları (JA$) = 100 sent |
JAPONYA | : | 1 Japon Yeni (JYE) = 100 sen |
KAMBOÇ | : | 1 Kamboç Riyali (RLS) = 100 sen |
KAMERUN | : | 1 Frank = 100 santim |
KANADA | : | 1 Kanada Doları (CA$) = 100 sent |
KENYA | : | 1 Kenya Şilini (KES) = 100 sent |
KIBRIS RUM KESİMİ | : | 1 Kıbrıs Lirası (CY £ ) = 1000 mils |
KIBRIS TÜRK CUMHURİYETİ | : | Yeni Türk Lirası kullanılmaktadır |
KOLOMBİYA | : | 1 Kolombiya Pesosu (MEP) = 100 senvatos |
KONGO LESOTHO | : | 1 Frank (AFR) = santim 1 Güney Afrika Randı (SAR)=100 sent |
KORE, GÜNEY | : | 1 Güney Kore Vonu = 100 çon |
KORE, KUZEY | : | 1 Von = 100 çon |
KOSTA RİKA | : | 1 Kosta Rika Kolonu (CRC) = 10 sentimos |
KUVEYT | : | 1 Kuveyt dinarı (KUD) = 10 Dirhem |
KÜBA | : | 1 Küba Pesosu (CUP) = 100 senvatos |
LAOS | : | 1 Laos Kipi (KIP) = 100 at |
LİBERYA | : | 1 Liberya Doları (LI $) = 100 sent |
LİBYA | : | 1 Libya (LI £ ) = 100 kuruş = 1000 milyem |
LÜBNAN | : | 1 Lübnan Lirası (LE £) = 100 kuruş |
LÜKSEMBURG | : | 1 Avrupa Para Birimi (EUR) =100 sent |
MACARİSTAN | : | 1 Avrupa Para Birimi (EUR) =100 sent |
MADAGASKAR | : | 1 Malgaş Frangı (FMG) = 100 santim |
MALAVİ | : | 1 Malavi lirası =20 şilin 1 Kwache (MWK) = 100 Tambala |
MALAYSIYA | : | 1 Malaya Doları (M $) = 100 sent |
MALİ | : | 1 Mali Frangı(MFR) = 100 santim |
MALTA | : | 1 Malta Lirası (M £) =20 şilin = 240 peni |
MASKAT, OMAN | : | 1 Riyal saidi (RIS) = 1000 baiza |
MAURITIUS | : | 1 Mauritius Rupisi (MAR) = 100 sent |
MEKSİKA | : | 1 Meksika Pesosu (MEP) = 100 senvatos |
MISIR | : | 1 Mısır Lirası (EG £) 100 kuruş |
MOĞOLISTAN | : | 1 Tugrik = 100 mongo |
MORITANYA | : | 1 Ouguija |
NEPAL | : | 1 Nepal Rupisi (NER) = 100 pis |
NİJER | : | 1 Frank (AFR) = 100 santim |
NİJERYA | : | 1 Nijerya Lirası = 20 şilin 1 Naira (N) = 100 Kobo (K) |
NİKARAGUA | : | 1 Nikaragua Kordobası (COR) = 100 senvatos |
NORVEÇ | : | 1 Avrupa Para Birimi (EUR) =100 sent |
ORTA AFRİKA CUMHURİYETİ | : | 1 Frank (AFR) = 100 santim |
PAKİSTAN | : | 1 Pakistan rupisi (PAR) = 100 paisa |
PANAMA | : | 1 Panama Balboası (BAL) = 100 sentimos |
PANAMA KANAL BÖLGESİ | : | ABD Doları kullanılmaktadır |
PARAGUAY | : | 1 Guarani (GUA) = 100 sentimos |
PERU | : | 1 Sol (SOL) = 100 senvatos |
POLONYA | : | 1 Avrupa Para Birimi (EUR) =100 sent |
PORTEKİZ | : | 1 Avrupa Para Birimi (EUR) =100 sent |
PORTO RIKO | : | ABD Doları kullanılmaktadır |
REUNION ADALARI | : | 1 Frank (AFR) = 100 santim |
RODEZYA | : | 1 Rodezya Doları (R$) = 100 sent |
ROMANYA | : | 1 Romen Leyi (LEI) = 100 bani |
RUANDA | : | 1 Frank (AFR) = 100 santim |
RUSYA | : | 1 Rus rublesi (ROU) = 100 kopek |
RYUKYU ADALARI | : | ABD Doları kullanılmaktadır |
SABAH SARAWAK | : | 1 Malaya Doları (M$) = 100 paisa |
SENEGAL | : | 1 Frank (AFR) = 100 santim |
SEYCHELLES ADALARI | : | 1 Rupi (SER) = 100 sent |
SIERRA LEONE | : | 1 Leon (SLE) = 100 sent |
SİNGAPUR | : | 1 Singapur Dolaro (S$) = 100 sent |
SOMALİ | : | 1 Somali Şilini (SOM) = 100 sent |
SRİ LANKA | : | 1 Rupi = 100 sent |
ST.HELENA | : | 1 Pound Sterling = 100 yeni peni |
SUDAN | : | 1 Sudan Lirası (SU £ ) = 100 kuruş = 1000 milyem |
SURINAM | : | 1 Surinam Florini (SFL) = 100 sent |
SURİYE | : | 1 Suriye Lirası (SY £) = 100 kuruş |
SUUDI ARABISTAN | : | 1 Riyal (SR) = 100 hallata |
SWAZILAND | : | 1 Şili Pesosu = 1000 eskudos |
TANZANIYA | : | 1 Tanzaniya Şilini (SOM) = 100 sent |
TAYLAND | : | 1 Yeni Tayland Bahtı (BHT) = 100 sent |
TAYVAN | : | 1 Yeni Tayvan Doları (NT $) = 100 sent |
TOGO | : | 1 Frank (AFR) = 100 santim |
TRINIDAD VE TOBAGO | : | 1 Trin ve Tobago Doları (TT$) = 100 sent |
TUNUS | : | 1 Tunus Dinarı (TUD) = 1000 milyem yada 1000 frank |
UGANDA | : | 1 Uganda Şilini (UGS) = 100 sent |
URUGUAY | : | 1 Uruguay Pesosu (URP) = 100 sentimos |
ÜRDÜN | : | 1 Ürdün Dinarı (JD) = 1000 fils |
VATİKAN | : | 1 Vatikan Lirası = 100 sentesimi |
VENEZUELLA | : | 1 Venezuella Bolivarı (VBO) = 100 sentimos |
VİETNAM | : | 1 Dong = 10 çao = 100 san |
YEMEN | : | 1 Riyal = 40 bugşah |
YEMEN, GÜNEY | : | 1 Güney Yemen Dinarı = 1000 fils |
YENİ ZELANDA | : | 1 Yeni Zelanda Doları (NZ$) = 100 sent |
YUGOSLAVYA | : | 1 Yugoslav Dinarı (YUD) = 100 para |
YUKARI VOLTA | : | 1 Frank (AFR) = 100 santim |
YUNANİSTAN | : | 1 Drahmi (DRA) = 100 lepta |
ZAIRE | : | 1 Zaire (ZAI) = 100 makuta |
ZAMBIYA | : | 1 Zambiya Kıvaçası = 100 nqwee |